hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| وعده‌هایی در حد حرف

مرکزی| وعده‌هایی در حد حرف

این روزها در آستانه آغاز سال تحصیلی مصائب دانشجویان شهرستانی آغازشده است؛ از طرفی ظرفیت خوابگاه‌ها جوابگوی نیاز دانشجویان نیست و از طرف دیگر هزینه‌های تحصیل در شرایط موجود کشور زندگی دانشجویی را از هر زمان دیگر سخت‌تر کرده است، این شرایط به‌ویژه برای دانشجویان شبانه سخت‌تر و بغرنج‌تر است.

افزایش 18 درصدی شهریه خوابگاه‌های دولتی

به گزارش ایسنا، علیرضا بهرامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اراک از افزایش 18 درصدی شهریه خوابگاه‌های دولتی خبر داد. او با بیان اینکه در حدود 2500 نفر از دانشجویان دانشگاه اراک از خدمات خوابگاه دانشجویی بهره می‌برند، اظهار کرد: از این تعداد، در حدود 1600 دانشجو در خوابگاه‌های دولتی و 900 نفر نیز در خوابگاه‌های غیردولتی سکونت دارند. او ادامه داد: دانشجویان دختر از ترم سوم و دانشجویان پسر از ترم چهارم به بعد می‌توانند از خوابگاه‌های دولتی دانشگاه استفاده کنند و این موضوع در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه‌های کشور نیز به‌طور کامل ذکرشده است تا دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه، نسبت به این موضوع اطلاع کامل داشته باشند. البته دانشجویانی که جزو رتبه‌های برتر کنکور سراسری هستند یا شرایط خاصی دارند، می‌توانند به‌مجرد ورود به دانشگاه در این خوابگاه‌های دولتی ساکن شوند.

تمام خوابگاه‌های خصوصی فاقد ایمنی جمع‌آوری‌شده‌اند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اراک افزود: در سال جاری دانشگاه تمام خوابگاه‌های کوچکی را که توسط بخش خصوصی اداره می‌شدند و بعضا فاقد امکانات و ایمنی لازم بودند به‌طور کامل جمع‌آوری کرده است و تصمیم دارد تا دانشجویان دختری را که در سال گذشته در این خوابگاه‌ها حضور داشتند، به‌صورت متمرکز در خوابگاه خصوصی حضرت فاطمه زهرا (س) که ظرفیت 530 دانشجو را داراست، مستقر کند.

خوابگاه حضرت فاطمه (س) ترمی 700 هزار تومان

دانشجویان دانشگاه اراک از افزایش هزینه خوابگاه حضرت فاطمه گله‌مند هستند، بهرامی با بیان اینکه بر اساس تصمیم شورای نظارت بر خوابگاه‌های بخش خصوصی، در سال جاری نرخ خوابگاه‌های خصوصی برای هر دانشجو بین 800 تا 850 هزار تومان برای یک‌ترم تحصیلی خواهد بود، دراین‌باره گفت: با توجه به اینکه دانشگاه اراک با خوابگاه حضرت فاطمه زهرا (س) قرارداد دارد، دانشجویان دختر دانشگاه اراک برای هر ترم مبلغ 700 هزار تومان را در سال تحصیلی جاری پرداخت خواهند کرد، همچنین دانشگاه اراک برای اسکان دانشجویان پسر دوره‌های روزانه و شبانه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است و این دانشجویان در حین ورود به دانشگاه در خوابگاه‌های خصوصی اسکان داده می‌شوند. بهرامی ابراز امیدواری کرد که عملیات ساخت و بهره‌برداری از دو مجموعه خوابگاهی واقع در سایت اصلی دانشگاه که مجموعا ظرفیت 800 دانشجو را داراست تا پایان سال جاری به اتمام برسد و افزود: این دو مجموعه خوابگاهی قطعا تا مهرماه سال 99 افتتاح خواهند شد، اما ما سعی داریم تا با تأمین بودجه‌های لازم یکی از این دو خوابگاه را در بهمن‌ماه سال جاری افتتاح کنیم و عملیات تجهیز و راه‌اندازی مسیر دسترسی به این خوابگاه را به اتمام برسانیم. با تکمیل این دو طرح خوابگاهی تمامی دانشجویان جدیدالورود به‌محض ورود به دانشگاه می‌توانند از خدمات خوابگاه‌های دولتی دانشگاه استفاده کنند و دیگر الزامی برای ورود آن‌ها به ترم‌های بالاتر برای استفاده از خوابگاه‌های دولتی نیست. او با اشاره به افزایش 18 درصدی شهریه خوابگاه‌های دولتی از سوی صندوق رفاه دانشجویان، تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون وعده‌هایی که صندوق رفاه در راستای تأمین و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه و سلف‌سرویس‌ها به دانشگاه اراک داده است محقق شده است، اما به‌طورکلی ازآنجاکه بودجه‌های صندوق نیز به‌طور کامل از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور تخصیص داده نشده است، خود صندوق رفاه نیز از این بابت با مشکلاتی مواجه است و باعث شده تا بعضا دانشگاه‌ها نیز در زمینه تأمین خدمات رفاهی با کمبود بودجه مواجه شوند. به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اراک، تمامی خوابگاه‌های این دانشگاه از روز جمعه 21 شهریورماه سال جاری پذیرای دانشجویان بوده‌اند.

وعده‌های صندوق رفاه دانشجویان در حد حرف باقی‌مانده است!

البته معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک از عملکرد صندوق رفاه دانشجویان در این رابطه رضایت ندارد و و در این زمینه گفت: متأسفانه علیرغم قول‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان در خصوص تأمین امکانات و تجهیزات خوابگاه‌های دانشجویی و سلف‌سرویس‌ها به دانشگاه داده است، تاکنون هیچ اعتباری به دانشگاه تخصیص داده نشده و وعده‌های صندوق رفاه دانشجویان در حد حرف باقی‌مانده است!

مجتبی گودرزی از تدارک دو مجموعه خوابگاهی برای دانشجویان این دانشگاه در طول سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: خوابگاه دولتی حضرت معصومه (س) در سایت اصلی دانشگاه و خوابگاه حضرت امیرالمؤمنین (ع) در شهرک حافظیه دو خوابگاهی هستند که برای دانشجویان این دانشگاه در طول سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌شده‌اند. او بیان کرد: بر اساس تصمیم شورای نظارت بر خوابگاه‌های خصوصی، هر دانشجو باید برای بهره‌مندی از خدمات خوابگاه خصوصی در طول سال تحصیلی جدید مبلغ 850 هزار تومان بپردازد که با توجه به قرارداد دانشگاه صنعتی اراک با مجموعه خوابگاه خصوصی شهرک حافظیه، این مبلغ برای دانشجویان این دانشگاه به 700 هزار تومان کاهش پیداکرده است. شهریه خوابگاه‌های خصوصی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته که 550 هزار تومان به ازای هر دانشجو بوده است در حدود 22 درصد رشد داشته است.

گودرزی گفت: دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک در طول سال تحصیلی گذشته علاوه بر خوابگاه شهرک حافظیه از خوابگاه خصوصی جهرم نیز استفاده می‌کردند که متأسفانه این خوابگاه به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی لازم و فقدان استانداردهای لازم برای استفاده در سال تحصیلی جدید مورد تائید قرار نگرفته است و دانشگاه در حال حاضر برنامه‌ای برای استفاده از این خوابگاه ندارد. معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ اعتباری از سوی صندوق رفاه دانشجویان به‌منظور تأمین و تجهیز امکانات رفاهی به این دانشگاه تخصیص داده نشده است، اظهار کرد: متأسفانه علیرغم قول‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان در خصوص تأمین امکانات و تجهیزات خوابگاه‌های دانشجویی و سلف‌سرویس‌ها به دانشگاه داده، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این وعده صرفا در حد حرف باقی‌مانده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد